Ze sprzedażą wiąże się prosta zależność. Większa ilość kupujących to większe zyski. Ta zasada ma duże znaczenie w punktach i placówkach handlowych. Z handlem natomiast mocno związane jest pojęcie merchandisingu. Merchandising to zbiór działań, które mają na celu zwiększenie sprzedaży. Działania te w praktyce polegać będą przede wszystkim na umiejętnym ułożeniu produktów.
Odpowiemy na pytania, jakie są podstawowe wady i zalety merchandisingu. Zwrócimy także uwagę na błędy, które mogą mieć duże znaczenie dla efektów pracy merchandisera.
Zalety merchandisingu
Na efektywność merchandisingu ma wpływ doświadczenie zawodowe i przygotowanie merchandiserów. Z tego powodu wato sprawdzić kompetencje firmy, której zlecamy współpracę w tym zakresie. Należy zwrócić uwagę na ich dotychczasowe realizacje. Zalety umiejętnie wdrożonego merchandisingu:
Optymalne wykorzystanie przestrzeni: konieczne jest efektywne zaaranżowanie przestrzeni, bez względu na to czy jest to mały osiedlowy sklep, czy duży supermarket. Rozmieszczenie produktów powinno wpływać na decyzje zakupowe klientów a jednocześnie być wygodne i funkcjonalne.
Umiejętne zestawienie produktów: przy planowaniu rozmieszczenia powinniśmy uwzględnić zasady cross merchandisingu. Zakłada on, że należy umieszczać obok siebie produkty komplementarne.
Skierowanie klienta do konkretnego sklepu/punku handlowego: Merchandising to nie tylko działania wewnątrz sklepu. Dzięki działaniom poza lokalizacją sklepu, można zachęcić nowego klienta do odwiedzin. Dopóki klient nie będzie wiedział, że dany sklep funkcjonuje w określonym miejscu, nie zdecyduje się na zakupy. Do tych działań można wykorzystać banery w sąsiedztwie dróg wskazujące trasę oraz inne sposoby, które mogą wpłynąć na decyzję klienta.
Wady merchandisingu
Jeśli merchandising jest przeprowadzony w sposób umiejętny, to może znacząco wpłynąć na wyniki sprzedażowe. Skuteczność merchandisingu zależy w tym przypadku od minimalizacji błędów. Warto zwróicć uwagę na to, aby usługi merchandisingowe były dopasowane do potrzeb danego sklepu. Na przykład w zależności od wielkości, inne działania będą potrzebne w hipermarketach, a inne w osiedlowych sklepikach.
Dużym błędem jest zostawienie pustych półek sklepowych. Obecni klienci są przyzwyczajeni do szerokiego wyboru i obfitości. Jeśli klient uzna, że ilość towarów jest niewstarczająca, mkoże zdecydować się na inny sklep.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Decydując się na wybór firmy świadczącej usługi merchandisingu należy wziąć pod uwagę jej doświadczenie oraz zakres usług. Można, na przykład, skorzystać z możliwości merchandisingu sezonowego, kiedy mamy okresy zwiększonego zapotrzebowania na usługi profesjonalnych merchandiserów.
Tylko umiejętnie przeprowadzony merchandising wpływa pozytywnie na wyniki sprzedażowe. Wiedza i znajomość zasad merchandisingu daje szansę na optymalne zaplanowanie przestrzeni sklepu i rozmieszczenie poszczególnych produktów, a jednocześnie wypływa na decyzje zakupowe klientów.