Metoda STAR to nic innego jak przedstawienie konkretnych sytuacji z życia zawodowego, w jakich się znalazłeś/znalazłaś i opowiedzenie, w jaki sposób sobie z nimi poradziłeś/poradziłaś. Ważne jest przy tym zachowanie określonego porządku: logiki i konsekwencji podejmowanych decyzji. Technika ta jest bardzo dobrym sposobem na podsumowanie doświadczeń, umiejętności, mocnych stron, które zamieszczamy w CV. Jest również niezwykle pomocna przy odpowiedzi na pytanie o słabe strony, o wydarzenia, z którymi sobie nie poradziliśmy, ponieśliśmy porażkę – daje możliwość opisania okoliczności, starań oraz wniosków, jakie z danej sytuacji wynieśliśmy – w taki sposób, żeby przedstawić siebie w jak najlepszym świetle. Wszyscy popełniamy błędy – ważne, żebyśmy potrafili wyciągnąć z nich odpowiednie lekcje, które wykorzystamy w przyszłości.
Jak stosować metodę STAR w praktyce?
Wskazówką jest sama nazwa – akronim, nawiązujący do 4 kluczowych elementów wykorzystywanych w tej metodzie: situation, task, action, result.
Situation (sytuacja) – przygotuj konkretne sytuacje, w których rozwiązałeś/aś jakiś problem, odniosłeś sukces, poradziłeś/aś sobie z porażką, zrealizowałeś/aś ważny projekt; opowiedz co dokładnie się stało, kiedy i dlaczego.
Task (zadanie) – przedstaw, w jaki sposób podszedłeś/podeszłaś do sprawy, jakie zapadły decyzje, jakie zaplanowałeś/aś zadania; jeśli działałeś/aś w zespole opowiedz, jak podzieliliście zadania między poszczególne osoby.
Action (akcja) – w tej części opowiedz o realizacji zadań, co dokładnie zrobiłeś/aś, jak działałeś/aś, z jakich pomocy skorzystałeś/aś.
Result (rozwiązanie) – opisz efekt swoich działań, jaki był rezultat, czy cel został osiągnięty, jakie wnioski z danej sytuacji wyciągnąłeś/wyciągnęłaś.
Trzymaj się tej kolejności podczas rozmowy kwalifikacyjnej – zapewni spójny obraz przytaczanej przez ciebie sytuacji, ułatwi precyzyjne konstruowanie myśli, a tym samym pomoże wypaść jak najlepiej w oczach rekrutera.